Blog

SUBARU BRZ ,Toyota FT86  rear drive 4.44 & custom remap


Cel:
 Poprawa dynamiki jazdy w aspekcie niedoboru mocy i niekorzystnego przebiegu momentu obrotowego, jak wydobyć osiągi zmieniając najmniej. 

Modyfikacje:
Zamontowano przełożenie główne 4.44 (fabryczne to 4.11) , maksymalne dostępne mieszące się w obudowie to 4.7.  

Remap custom by PK pod 99 oktan, z poprawnym wyświetlaniem biegów po pomiarze osiągów na seryjnym sofcie i dyfrze 4.44.

Wydech, dolot, sprzęgło  itd pozostało strykte  seryjne.

Założenia: 

zachowanie seryjnej budowy silnika i układów towarzyszących z maksymalna poprawą osiągów.


Pomiary na hamowni wykazały, że moce osiągane przez silniki 20 BRZ ft86 ... oscylują  w granicach 180KM na fabrycznym sofcie. Przy tzw. siodle w przebiegu momentuobrotowego w zakresie 3500-4700 obr/min i niedoborze, auto traci efektywność działania układu napędowego podczas szeroko rozumianych prób sportowych. Do  tego relatywnie długie przełożenie główne (4.11) powodowało, że podczas prób szybkościowych na tzw. pachołkolandiach, wymuszało używanie I biegu i jazdy na odcięciu aby nie wpadać w dziurę przy 4000 obr/min. Odcięcie jest specyficzne i nie daje możliwości pracy silnika gdyż zamyka się przepustnica i tracimy chwilowo moc.

Po przeanalizowaniu różnych rozwiązań stosowanych do poprawy osiągów GT86/FT86/BRZ, zdecydowano w pierwszej kolejności na zmianę przełożenia głównego na 4.44. Tak aby nie skrócić za bardzo przełożeń bo w opcji było jeszcze 4.75.

Foto 1. Wymiana i regulacja napięcia i ustawieniue luzu międzyzębnego, wymaga zakupu różnych podkładek.Musi być to idealnie zagrane wtedy jest cicho i trwale.




Auto uzyskało zdecydowanie lepszą dynamikę, szybsze przejście krytycznego zakresu momentu obrotowego ale uzyskało niekorzystny układ przyspieszeń w górnych zakresach obrotów i trudność z osiągnięciem prędkości maksymalnej.

Foto 2. Pomiary przyspieszeń Racelogiem średnia 5 powtarzanych przyspieszeń.

Stąd kolejnym krokiem było zoptymalizowanie  szeregu map sterownika silnika w kierunku przeniesienia wartości maksymalnej momentu obrotowego w wyższy zakres obrotów, ustawienia odpowiedniego revlimitera i pracy przepustnicy, do tego dopasowanie odpowiednio przełożeń aby wyświetlały się poprawnie biegi. Pociągnęło to też za sobą wzrost mocy silnika. Po analizie pomiarów i wykresu widać zdecydowaną poprawę osiągów auta, bez przekraczanie zadeklarowanej mocy fabrycznej i momentu obrotowego.

 


Foto 3. Wykres przełożeń i wyznaczenie charakterystyki skrzyni biegów.

Foto 4. Wykres podczas strojenia seryjnego auta i dopasowania do przełożenia 4.44.


Gwarantuje to nieprzekroczenie warunków obliczeniowych układu napędowego na jakie został on zaprojektowany nawet w ekstremalnych warunkach i zabawie. Zapomniec mogą o tym wersje z turbo czy kompresorem. Skrzynia przenosi do 400Nm, gdy ma odpowiednią temperaturę pracy, Mo 400+ zabija biegi nr 4 , 5 itd szybko.

Na wykesie zostawiłem dwie linie aby pokazać pracę podczas remapu, wpływu naprawdę minimalnych zmian nastawów  wałków ssącyh i wydechowych na napełnianie silnika. Proszę nie brać pod uwagę wartości serie wychodzą 178-182 hP i 190-195Nm na tej hamowni. Reguła jest nie porównywania pomiarów z różnych dni tej samej hamowni ( co dopiero różnych), gdyż warunki ciś atmosferyczne, tempertura, ilość tlenu w pomieszczeniu, paliwo mają znaczący wpływ na wynik, szczególnie silnika atmosferyczego bez doładowania. Patrząc na przepływ powietrza na hamowni mamy go około 4% mniej. W waunkach naturalnych średnio około 3% więcej mocy na drodze niż na hamowni, warto mieć to również na uwadze.


turbo td 04 kuty wirnik

 

Turbo MAPTEK na bazie Mitsubishi  TD04.

Celem było opracowanie nowej turbosprężarki do silników 2,0 -2,1- 2,2 litra bez AVCS.

Główne dla modeli GT 97-00MY, WRX 01-06MY, Forester 01-07MY oraz również dla  STI 2,0  01-05MY.

Co zyskujemy 30-40KM więcej w porównaniu do  seryjnej TD04, zachowany spool up i podobną lub lepszą reakcję na gaz, w tym przypadku  duży wpływ ma dobór odpowiedniego  upipe oraz kolektora.

Można również użyć turbo tego przy silnikach 2,5 WRX i Forester . Jeśli chcemy przygotować autko np STI 2,0 01-05MY do superoesów zyskujemy w porównaniu do turbiny IHI  VF35 lepszą  reakcję na gaz i lepszy  spool up, tracać około 10-15KM  na samej górze obrotów. Silnik reaguje mocno z dolnego zakresu obrotów niezależnie od biegu co pomaga przy rozpędzaniu.

Poniżej wykresy z przeprowadzonych testów. Test został przeprowadzony na WRX 02MY  z następującymi modyfikacjami , upipe ,  2,5" wydech , intercooler STI 01MY, większy wlot na masce , wyrzucone klapki TGV, wtryski 500cc , pompa paliwa.

 

(kliknij aby powiększyć)

turbo td 04 kuty wirnik

(kliknij aby powiększyć)

turbo td 04 kuty wirnik

 

turbo td 04 kuty wirnik

 

turbo td 04 kuty wirnik