Blog
SUBARU BRZ ,Toyota FT86 rear drive 4.44 & custom remap
Cel:
Poprawa dynamiki jazdy w aspekcie niedoboru mocy i niekorzystnego przebiegu momentu obrotowego, jak wydobyć osiągi zmieniając najmniej.
Modyfikacje:
Zamontowano przełożenie główne 4.44 (fabryczne to 4.11) , maksymalne dostępne mieszące się w obudowie to 4.7.
Remap custom by PK pod 99 oktan, z poprawnym wyświetlaniem biegów po pomiarze osiągów na seryjnym sofcie i dyfrze 4.44.
Wydech, dolot, sprzęgło itd pozostało strykte seryjne.
Założenia:
zachowanie seryjnej budowy silnika i układów towarzyszących z maksymalna poprawą osiągów.
Pomiary na hamowni wykazały, że moce osiągane przez silniki 20 BRZ ft86 ... oscylują w granicach 180KM na fabrycznym sofcie. Przy tzw. siodle w przebiegu momentuobrotowego w zakresie 3500-4700 obr/min i niedoborze, auto traci efektywność działania układu napędowego podczas szeroko rozumianych prób sportowych. Do tego relatywnie długie przełożenie główne (4.11) powodowało, że podczas prób szybkościowych na tzw. pachołkolandiach, wymuszało używanie I biegu i jazdy na odcięciu aby nie wpadać w dziurę przy 4000 obr/min. Odcięcie jest specyficzne i nie daje możliwości pracy silnika gdyż zamyka się przepustnica i tracimy chwilowo moc.
Po przeanalizowaniu różnych rozwiązań stosowanych do poprawy osiągów GT86/FT86/BRZ, zdecydowano w pierwszej kolejności na zmianę przełożenia głównego na 4.44. Tak aby nie skrócić za bardzo przełożeń bo w opcji było jeszcze 4.75.
Foto 1. Wymiana i regulacja napięcia i ustawieniue luzu międzyzębnego, wymaga zakupu różnych podkładek.Musi być to idealnie zagrane wtedy jest cicho i trwale.
Auto uzyskało zdecydowanie lepszą dynamikę, szybsze przejście krytycznego zakresu momentu obrotowego ale uzyskało niekorzystny układ przyspieszeń w górnych zakresach obrotów i trudność z osiągnięciem prędkości maksymalnej.
Foto 2. Pomiary przyspieszeń Racelogiem średnia 5 powtarzanych przyspieszeń.
Stąd kolejnym krokiem było zoptymalizowanie szeregu map sterownika silnika w kierunku przeniesienia wartości maksymalnej momentu obrotowego w wyższy zakres obrotów, ustawienia odpowiedniego revlimitera i pracy przepustnicy, do tego dopasowanie odpowiednio przełożeń aby wyświetlały się poprawnie biegi. Pociągnęło to też za sobą wzrost mocy silnika. Po analizie pomiarów i wykresu widać zdecydowaną poprawę osiągów auta, bez przekraczanie zadeklarowanej mocy fabrycznej i momentu obrotowego.
Foto 3. Wykres przełożeń i wyznaczenie charakterystyki skrzyni biegów.
Foto 4. Wykres podczas strojenia seryjnego auta i dopasowania do przełożenia 4.44.
Gwarantuje to nieprzekroczenie warunków obliczeniowych układu napędowego na jakie został on zaprojektowany nawet w ekstremalnych warunkach i zabawie. Zapomniec mogą o tym wersje z turbo czy kompresorem. Skrzynia przenosi do 400Nm, gdy ma odpowiednią temperaturę pracy, Mo 400+ zabija biegi nr 4 , 5 itd szybko.
Na wykesie zostawiłem dwie linie aby pokazać pracę podczas remapu, wpływu naprawdę minimalnych zmian nastawów wałków ssącyh i wydechowych na napełnianie silnika. Proszę nie brać pod uwagę wartości serie wychodzą 178-182 hP i 190-195Nm na tej hamowni. Reguła jest nie porównywania pomiarów z różnych dni tej samej hamowni ( co dopiero różnych), gdyż warunki ciś atmosferyczne, tempertura, ilość tlenu w pomieszczeniu, paliwo mają znaczący wpływ na wynik, szczególnie silnika atmosferyczego bez doładowania. Patrząc na przepływ powietrza na hamowni mamy go około 4% mniej. W waunkach naturalnych średnio około 3% więcej mocy na drodze niż na hamowni, warto mieć to również na uwadze.
Turbo MAPTEK na bazie Mitsubishi TD04.
Celem było opracowanie nowej turbosprężarki do silników 2,0 -2,1- 2,2 litra bez AVCS.
Główne dla modeli GT 97-00MY, WRX 01-06MY, Forester 01-07MY oraz również dla STI 2,0 01-05MY.
Co zyskujemy 30-40KM więcej w porównaniu do seryjnej TD04, zachowany spool up i podobną lub lepszą reakcję na gaz, w tym przypadku duży wpływ ma dobór odpowiedniego upipe oraz kolektora.
Można również użyć turbo tego przy silnikach 2,5 WRX i Forester . Jeśli chcemy przygotować autko np STI 2,0 01-05MY do superoesów zyskujemy w porównaniu do turbiny IHI VF35 lepszą reakcję na gaz i lepszy spool up, tracać około 10-15KM na samej górze obrotów. Silnik reaguje mocno z dolnego zakresu obrotów niezależnie od biegu co pomaga przy rozpędzaniu.
Poniżej wykresy z przeprowadzonych testów. Test został przeprowadzony na WRX 02MY z następującymi modyfikacjami , upipe , 2,5" wydech , intercooler STI 01MY, większy wlot na masce , wyrzucone klapki TGV, wtryski 500cc , pompa paliwa.
(kliknij aby powiększyć)
(kliknij aby powiększyć)